På et prospekt af Hobro fra 1767 ses som en selvfølgelig skikkelse i landskabet en tigger med træben, der rækker hatten frem og beder om en skilling i Jesu navn. Efter loven var tiggeri forbudt, men vi ved fra samtidens mange klager og fra myndighedernes gentagne, men halvhjertede bestræbelser på at komme det til livs, at det var umuligt at udrydde.

.

Portrætter af 1700-tallets fattige har aldrig eksisteret. Højst er de med som navnløse statister i en torvescene eller i et byprospekt. Randerspræsten Mickael Fosies skildring af en gammel kone, der varmer sine hænder over et glødefad, er da heller ikke et billede af en af 1700-tallets fattige, men derimod et symbol på vinteren. Alligevel giver hans billede af den gamle kvinde i den pjaltede dragt et indtryk af, hvordan samtidens ringest stillede har set ud.

.

Den smukke pengetavle af sølv og skildpaddefinér blev båret rundt under gudstjenesten, for at menigheden kunne lægge offer til præsten eller gaver til sognets fattige. Fattigvæsenets sparsomme midler kom for en del fra sådanne indsamlinger: i kirken, i kroen og ved fester i forbindelse med bryllup og barnedåb. Tavlen blev i 1708 skænket Holmens Kirke af dens kapellan, Jens Lund, der forsynede den med et billede af flådens kirke samt en lille sølvklokke, der gjorde det umuligt for kirkegængerne at overhøre opfordringen til at give. Tordenskiold, der var kendt for sin rundhåndethed, har uden tvivl lagt penge i denne tavle til sit sogns fattige.

.

Pengeøkonomien spillede en meget begrænset rolle i det gamle samfund, og løn bestod hovedsagelig i kost og logi. Rede penge var få mellem bønderne, og fra gammel tid havde en karls løn ud over kost og logi bestået i den såkaldte lønnesæd: en aftalt mængde sædekorn, som karlen havde lov at så og høste på gårdens jord. Denne andel i produktionsudbyttet var en lønningsform, bonden fandt let at betale, og samtidig fulgte den konjunkturerne over gode høstår og dårlige. Godsejeren og statsmagten så derimod skævt til lønnesæd, fordi den forringede bondens muligheder for at svare landgilde og betale skat. I 1701 blev det derfor påbudt ved lov, at tjenestefolk skulle have deres løn udbetalt i penge, og ikke i lønnesæd. Men den gamle aflønningsform var tilvant og svær at komme til livs.

Pengelønnen varierede fra landsdel til landsdel. Men i modsætning til i dag lå den fast over lange perioder på 20 til 30 år, uanset om priserne på landbrugsprodukter steg eller faldt. Men ikke alle tjenestefolk var lige meget værd i løn. Højest lønnedes på Sjælland i 1730'rne „en fuldkommen karl, som foruden almindelig bondearbejde kan gøre en god plov og harve, tække huse, gøre alle slags små gårdredskaber, opringe vognhjul og så sin husbonds jord”. Det normale var, at det dyre korn blev sået af bonden selv, både på gårdens egne agre og på hovmarkerne. En sådan karl skulle have 16 rigsdaler i løn om året – kun overgået af „en komplet avlskarl, som forestår en præsts eller anden mands avling på landet”, som var 20 rigsdaler værd. En dreng måtte derimod lade sig nøje med fem, måske seks rigsdaler. Dydernes sum på et bræt, „en fuldkommen pige”, der kunne „malke, brygge og bage med videre husgerning”, kunne regne med seks til syv rigsdaler, mens piger med ringere kvalifikationer blev tilsvarende ringere aflønnet.

De sjællandske gårdmænd betalte bedst. Derfor kom mange stræbsomme jyske karle til øen, for så hurtigt, det var gørligt, at lægge op til indfæstningen på en gård, så de kunne gifte sig og sætte bo. I begyndelsen af 1700-tallet kunne en stræbsom karl, der helt kunne holde sig fra at bruge af sin løn, eller som havde et medfødt handelstalent, spare op til indfæstningen i det sjællandske sogn, hvor han havde tjent, for to til tre års løn. Men fra midten af 1700-tallet begyndte indfæstningerne at stige, uden at lønningerne steg tilsvarende. Denne skæve udvikling medvirkede til at skærpe klassedelingen i landbosamfundet. Den favoriserede den ældste søn af en fæstebonde, der kunne lægge penge op til sønnens indfæstning, når han selv ville gå på aftægt, hvorimod husmands- og land-arbejderbørns muligheder for social opstigning i landbosamfundet blev yderligere reduceret.

Vejviser

Værket Danmarkshistorien i 17 bind udkom i 2. udgave 2002-5. Teksten ovenfor er kapitlet „en fuldkommen pige”.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig